Tuesday, May 3, 2011

Luahan hati ksh manusia ep.1


kalau itu kalau ini..
paling tak suke perkataan kalau. or in english ‘if’s.. sebab perkataan ni buat harapan tergantung, buat tidak putus harap, buat hati tak tenang, tak ada solusi. Dalam hidup saya, banyak betul perkataan kalau… kalaulah kaya. kalaulah pandai macam mereka. kalaula masih ada dia. kalau dan kalau.. perkataan bahaya buat lupa tuhan dalam sedenak kehidupan. buat lupa untuk bersyukur. buat hati jadi selfish. buat harga diri rendah serendah rendah nya. buat hilang kawalan dikepala. semua kerana otak cenderung mengingati ‘kalaulah..’
hari itu byk sejarah. hari ini sejarah lagi. walau sebanyak mana pun perkara gembira jadi dalam hidup, mesti nak ingat perkara sedih dan membencikan itu. syaitan kau suka main main ya dgn hati manusia. kalau iman tipis, mmg senang bertakung bergelen air mata sebelum tidur. tapi iman aku mmg selalu pun tipis..maka cepat cepat cari tuhan. sebelum digoda lebih dasyat. duduk bilik sorang sorang ni hati kene kuat, tak boleh nak layan perasaan sangat.. kata mereka tak kemana perasaan tu. Ntah. kata mereka.. tapi mereka mereka tahu ke? bukan senang nak jadi susah, bukan susah nak jadi senang kan. ni hati. semua dalam hati. bukan senang juga nak buang perasaan jauh jauh. aku paham tu. solution senang, kalau perasaan tu datang, cepat cepat tadah tangan minta tuhan jauhkan diri dari berkhayal perkara yang sis sia. Dia tak penah kecewakan mereka mereka yang memohon.
kalaulah aku tak berperasaan..
nak cakap pasal iman tipis, tiba tiba teringat masa aku tak ingat tuhan tu. syaitan kamu menang masa tu. aku teringat balik balik aku menangis, kenapa hati jakun dan gila sangat. bila dah jadi macam ni..baru nak fikir dua tiga kali. betulkah  apa aku buat tu? kenapa kenapa dan kenapa?.. aih kau tanyalah diri kau banyak kali farah, kenapa kau mesti buat perkara tu..kenapa kau izinkan hati kau jadi lemah sampai macam tu.. masa ni iman tipis sangat, terlalu fikir nak kejar. last last apa kau buat? ko pegi tempat tempat tak patut.. sama je, bila balik rumah, kau fikir balik.. ego kata tak apa, pegi have fun je, tapi langkah tu dah buat hati kau jauh dari syurga..
kalaulah boleh putar masa…
ego pun penyakit bahaya manusia. pernah dulu ego tinggi last last hancur berkecai. bila aku rasa ego dah rendah serendah rendah alam, ko jumpa mereka mereka yang ego tinggi. kau rasalah kan. tp bila dah kau start fikir camtu.. sebenarnya hati masih tak bersih. nak jadi positif pun keadaan tak membenarkan. last last jadilah macam sekarang,when moving on is NOT as easy as just saying it.
kalaulah aku ni jenis hati batu..
byyk benda nk tulis, but i decline. later lah. kalau ada masa. haha. kalaulah ada masa kan?
oh ye.. bukan tak suke, benci rupanya.

suke dengan entri ini?like aje laa !jgn lupe komen skali oke? ^_^

0 Budak Comeyy:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger.../>
PERHATIAN !Segala yang terkandung didalam blog ini adalah original idea oleh Farah Eyda©.
back to top